Tuesday, February 8, 2011

diari cuti raya cina

28/01/11

hari ni aku dan ella akan balik ke kampung..sebelum balik tu, aku kena selesaikan kerja tukar nama kereta dulu..so kami ke mahkamah kat putrajaya ni, apa yang kami tak puas hati, staf baru kat situ tak tahu buat kerja..dia tak nak cop surat aku selagi tak ada tandatangan pegawai JPJ, padahal kami perlu dapatkan cop kat mahkamah terlebih dahulu..masa tu kami dah bengang giler..dah la tunggu pun dah lama..tengok2 dia buat onar lak..kami tak puas hati dan tanya pegawai yang pangkat lebih besar..

aku: tumpang tanya boleh tak nak dapatkan cop nak tukar nama kereta?
pegawai: boleh je, sila tunggu giliran ye
aku:tak kan nak tunggu lagi?tadi kami dah tunggu..bila sampai giliran, staf tadi cakap tak boleh cop pulak..mana satu ni??(marah)
pegawai: staf yang mana satu?
aku: yang pakai baju merah tu
pegawai: owh ok2..(dia cuba terangkan kat staf tadi perkara sebenar)

ha dapat pom..selesai...so tiba la malam untuk balik ke kampung..malam tu kami tumpang kereta kuzi, kuzi & abg yang hantar kami ke putrajaya sentral..he3..dalam bus, aku duduk dengan sorang gurlz ni..fuhh nasib baik gurlz kan??tapi yang tak tahan nye tempat duduk aku sempit je..aduiiiiiii..tek tenteram aku nak tido..dia dah makan space tempat aku nih..nak tendang kang dia sumo aku pulak..aduiiiiii..sabo jelah..oh ye sebelum tu..kat putrajaya sentral..ella ada jumpa dengan wani..aku pulak tak sempat jumpa sebab wani singgah kejap sangat..nak bagi tesis ella je..hu3..katanya dia nak ke melaka..dan jumpa nanti konvo je..hu3..rase sedih lak..hu3

29/01/11

aku selamat sampai ke kelantan..masa tu pukul 6 pagi..aku telefon abah suruh datang ambil..abah datang dengan moto..kesian abah..dah la pagi2 sejuk, hujan lak sikit2..ermmm..sabar ye..nanti 01hb dah dapat hadiah dari anakmu ini..he3..ermmm aku tak mampu pun nak beli kereta yang baru untuk abah..tapi takpe lah itu pun dah syukur..sampai kat rumah rehat je awal2 ni..nak buat kerja pun tak larat sangat..lagi pun semalam tak cukup tido..huh

30/01/11

aktiviti pagi: makan nasi bungkus..(pagi2 tak masak sebab aku dengan maa je ada kat umah..he3..alasan budak malas)..lepas tu tengok cartoon & bagi makanan kat kucing (adik & abang)

aktiviti tengahari: kemas rumah, basuh baju, masak & tidur

aktiviti malam:tengok berita, makan & tengok movie..lepas tu..zzzzzzzzzzz

31/01/11

pagi: sama je..cuma bezanya..hari ni besday aku..he3..orang pertama wish.mestilah abg..dan hari ni juga abg ada test JPJ..dan sumuanya selesai dengan sempurna..alhamdulillah..erm orang seterusnya wish melalui handphone..zai, wer, k.ila,k.yah, pera, & amang..kat FB aku tak tengok lagi..tak sabar rasenya nak tengok..ramai tak orang wish..hu3..
tengahari: pergi ke pekan..beli kfc, beli ayam, sayur, buah, kuih..hu3..macam mak cik lak..lepas tu main congkak dengan maa & abah..kalau main dengan ma aku menang..tapi dengan abah aku kalah teruk sebab abah main tipu..hu3..sebab cepat sangat aku bankrap..hu3

malam: masak, tengok tiramisu, makan & tidur dengan maa..he3..dah besar2 pun tidur maa..hu3..kat kampung banyak nyamuk..kat bilik maa aku ada kelambu..he3..so tumpang sekaki la..abah tak ada.

01/02/11

akhirnya kereta kancil warna purple ku dah sampai..he3...rase seronok sangat dapat tengok abah bawa kereta tu..abah macam seronok je..he3...lega aku..sebelum ni aku beli motor je kat abah..senang nak ke mana2..tapi bila dah ada kereta ni lagi lah senang abah nak bawa maa ke mana2..nak ke hospital ke..nak ke rumah saudaramara kat rantau panjang ke..kebanyakananya aku guna duit biasiswa dan simpanan aku selain sedikit sebanyak di sponsor oleh abg dan alang..he3..tq2..& jutaan terima kasih juga buat abang fatah aku kerana berjaya membawa kereta ini pulang ke kampung dengan selamat..amin...

02/02/11

hari ni kena masak lebih sikit sebab hari ni kak ila pun balik kampung, aku masak kari ayam je, sayur dan goreng ayam...rase seronok sikit bila kakak aku balik..yelah ada lah mainan sikit..ada arif dan haziq..kerja aku dok main dengan depa je..aku kena siapkan susu,mandi,jalan2,tidur..eh macam aku pulak mak..hu3..tapi memang pun..semua tu aku kena uruskan sebab tugas masak,kemas & basuh baju dah diserahkan kat kakak aku..he3..kalau bab jalan tu aku kena bawa arif jalan2 dengan motor..kadang2 kena dukung ke belakang rumah tengok ikan keli yang besarnya macam manusia..besarkan?kat belakang rumah aku ada 6 kolam simen dan 1 kolam tanah..oh ye..1 benda je aku tak boleh buat bila jaga budak2 kecik ni..nak tahu apa???hu3...basuh punggung bila dia berak da...eeeeeeeeeeeeee...geli siot!!! tapi kena juga sekali..arhhhhhhhhh..nasib baik sikit je..masa tu arif tak sempat berak banyak kot..he3..selamat2..oh ye..hari ni Bank Negara ada telefon untuk program yang aku apply hari tu..tapi aku kan tengah praktikal lagi..hu3..so kena apply lain kali..arhhh..sebelum ni pun bank apa ntah telefon..tapi terpaksa tolak sebab masih dalam praktikal..uwaaaaa

03/02/11

happy chinese new year...hari ni aktiviti sama jugak..cuma anak buah aku dari KB pun balik..lagi ramai la..abang fatah aku pun bawa isteri dan anak (qaseh)..lagi lah bising..hu3..biasalah budak2..hu3...yang aku pulak bukannya boleh tahan sangat kalau budak menangis..aduiiiii...tensen2..kakak aku cakap..ha hari tu cakap boring sangat dok sorang2..ni anak buah dah ramai dok tension2 pulak..hu3..time diaorang tak buat onar takpelah..ni dok buat macam2 muzik pulak..ada balada, rock, zapin..arhhhhhhh..aku sekeh sorang2 baru tahu..he3..hari ni ntah macamana kak ila dan kak farah boleh dok borak2 pasal nak buat majlis bercukur..benda ni tak plan pun nak buat..tapi last2 menjadi pulak..so tugas2 beli barang bermula..malam tu alang, kak ila, aku, arif & haziq ke tesco untuk untuk beli barang untuk buat kenduri..kami plan ringkas2 je..untuk 50 orang tetamu..nak buat gulai ayam.kami tempah dengan mak kak farah sebab dia pandai masak..majlis tu esok malam (jumaat)..tak semua barang kami dapar beli kat tesco, so urusan membeli disambung esok..

04/02/11

tugas membeli diserahkan kat aku dan abah..selepas semuanya selasai..kami hantar ke rumah kak farah kat rantau panjang..bila semuanya selesai..majlis pun bermula,,aku ditugaskan merakam video..buat kenang kenangan bila haziq dah besar..majlis tu berjalan dengan lancar sekali..di mulakan dengan bacaan al-quran, selawat dan doa..alhamdulillah..selesai..ramai yang datang..

05/02/11

hari ni aku kena balik ke putrajaya..arhhhhhhhh..rasa malas giler nak pergi..hu3..tapi terpakse..benci2..sepatutnya aku kena naik bus pukul 8.45 pm..tapi aku dok ingat pukul 10pm..aduii..sedap je aku lepak..8.30pm..tetibe rase nak tengok tiket..arhhhhhhh..baru aku tahu pukul 8.45..aduiiiii 15 minit lagi..sempat ke sempat ke??nak tak nak..aku terpaksalah cari seluar dengan baju..pakai2..terus suruh alang hantar.aduiiiii...dah la tak sempat nak jumpa abah & abang fatah sebab diaorang keluar ada urusan jual beli tanah..arif & haziq lak tidur..just ada ma, kak ila & alan..tapi alang je hantar..tapi takpelah tak sempat jumpa pun..aku ada tinggal buah tangan sikit kat maa, abah, haziq dan arif....nanti takdalah rasa bersalah sangat..hu3.....nasib baik lah bus pun lambat sampai..jem geler jalan..13 jam aku duduk dalam bus..naik kematu punggung ak..dah la duduk dengan lelaki,..aku duduk sempit je..abg pesan jangan borak..tengok kat tingkap je..hu3..perut pun lapar..tak sempat makan..nasib baik alang beli burger, kek & twister..

06/02/11

sampai putrajaya pukul 9 am..kesian ella tunggu aku lama..kunci rumah dengan aku..ella sampai pukul 5.30 am lagi..hu3..akhirnya kami sampai ke rumah sewa..ella pun rasa tak seronok sangat balik ke putrajaya..so kami pun plan nak keluar ke alamanada..nak hiburkan hati yang lara..hu3..sambil2 nak teman ella shoping..hu3..biasalah..duit biasiswa dia banyak lagi..aku pulak dah kering..hu3...hadiah bday abg pun aku tak sempat beli lagi..hu3..tetibe pulak aku dapat idea nak tengok wayang..he3..cerita khurafat..he3...ok lah..not bad..seram lah jugak..aku salu gak tutup mata...seram siot..nak pegang tangan ella pun..dia pun tengah tutup mata..adui..terpaksa aku harunginye sendiri..uwaaa...

07/02/11

arhhhhh hari untuk ke tempat praktikal..MOF..aduii..rasa malas giler..eh kenapa mata aku tetiba sakit ni??ase malas lak nak pergi..lagi pun hari ni kena pergi dengan bus sebab kak nor tak balik lagi dari perak..arhh...jauh seh kena jalan dari rumah sewa ke bus stand..pagi2 lagi miss turga nak jumpa..dah kena sound lak..kenape aku tak bagitahu dia aku cuti..kan aku kat bawah fiscal sekarang..hu3..masa aku apply cuti aku kat kewangan..so aku ingat tak payah bagitahu dia..adui...masa aku jumpa tu..aku tutup mata..yelah..mata aku macam pedih2 sikit..so dia suruh aku jumpa doktor..aku & ela pun cari klinik..nasib baik dekat je..tapi rupa2nya klinik swasta..haiya..rm52 aku kena..dapat lak cuti 1 hari..yang lawaknya ella pun nak wat sakit mata..he3..dia nak bagi jangkit dengan aku..dia pun tenung mata aku..ha3...tapi malangnya usahanya tidak menjadi..warh3..so terpakselah aku balik rumah sorang2..lepas makan ubat..tidur..petang sikit, bangun masak kat ella & basuh baju..

08/02/11

menulis diari ni.. selepas meeting dengan miss turga..kena buat tugas baru..adui..kerja hari tu pun aku tak buat lagi..he3..kalau dia tanya pasal managing oil revenue tadi..mampus aku..sekian..


No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...