Friday, January 7, 2011

ilmu: perbankan dan mazhab

ok, hari ni aku nak story pasal perbankan dan mazhab..masa semester lepas aku ada belajar pengenalan kepada fiqh ekonomi. so, prof aku ni ada cerita pasal perbankan dan mazhab. aku ni bukan la budak pandai pun, datang kuliah lewat pastu suka la pulak lepak paling belakang sekali..he3..hobi kot..bukan apa..senang nak buat ketupat and zzzzzz..warh3..tapi aku adalah antara yang prof skor A..he3..and aku memang dapat A pun..mid and final..dengan habitat yang tak senonoh aku tu macamana aku boleh dapat A??ok jom aku share sikit sebelum kita pergi ke tujuan asal cerita aku ni..masa prof tengah mengajar tu, aku fokus awal2 je, lepas tu mula la main2.tapi bila prof start muzakarah (tutorial), aku memang fokus.apa yang keluar dari mulut prof aku akan usaha salin betul2 walau pun tulisan macam beruk makyih.lepas tu kalau aku tak faham, aku akan tanya sampai la aku faham.and lagi satu, aku ada buat juga study group dengan pera and soli...haaa...itulah rahsia aku dan sahabat2ku..hu3..tapi ada satu perkara yang aku tak sempat nak confirm kan dan aku tak tanya prof..so sekarang aku masih tak puas hati sampailah semalam aku email prof..read this..

soalan

Assalamualaikum prof

Saya Noral Arizawati Bt Abdullah, pelajar prof semester lepas dan sekarang buat Latihan Industri di MOF.

Mengenai perbankan yang saya ingin dapatkan kepastian adalah mengenai mazhab yang diamalkan dalam perbankan terutamanya mengenai Mudharabah.

Mudharabah (Perkongsian Untung) -Suatu pengaturan atau perjanjian di antara pemberi modal (sohibul mal) dengan pengusaha projek (mudarib) di mana pengusaha projek menggunakan dana untuk menjalankan aktiviti perniagaan beliau. Sebarang keuntungan yang diperoleh akan dikongsi antara pemberi modal dan pengusaha projek mengikut nisbah yang telah dipersetujui sementara kerugian pula ditanggung sepenuhnya oleh pemberi modal.


Mengenai nisbah keuntungan di atas, dalam perbankan (mudharabah) di Malaysia, pihak bank atau mudarib yang menentukan nisbah keuntungan yang perlu diberikan kepada sohibumal (pelanggan) kan??di mana ia merupakan amalan bagi mazhab Hanafi kan??sedangkan negara kita merupakan sebuah negara dari mazhab syafie.soalan saya adalah kenapa bank mengamalkan mazhab hanafi dalam Mudharabah? apakah hukum bagi perkara ini?

info:
mazhab hanafi-mudarib tentukan nisbah keuntungan yang perlu diberikan kepada sohibulmal mengikut budi bicara mudarib (yang diamalkan di malaysia)

mazhab syafie-sohibulmal tentukan nisbah keuntungan yang perlu diambil oleh mudarib mengikut budi bicara sohibulmal

apakah betul pemahaman saya berdasarkan info di atas?
p/s: pegawai MOF juga ingin mengetahui perkara sebenar.

sekian, terima kasih.


jawapan

soalan ini ada dua isu berbeza:

1. Berkenaan harta wadiah. mungkin tentang simpanan wadiah dibank Islam.

untuk harta wadiah ia, pemegang wadiah iaitu bank boleh memperniagakan harta tersebut iaitu simpanan wadiah dan mengikut mazhab hanafi keuntungan milik bank. ia boleh beri kepada tuan punya harta iaitu penyimpan mengikut budi bicaranya. tetapi ia mesti lah dikenakan ganti / mengganti jika mengalami kerugian keatas harta wadiah. kalau mengikut mazhab shafie keuntungan milik tuan punya harta.

Tidak ada masalah kita amalkan mazhab lain dalam akaun wadiah ini walaupun malaysia bermazhab shafie kerana dalam kes ini pandangan mazhab hanafi lebih praktikal dengan perniagaan bank dan mudah diurus oleh bank.


2. berkenaan dengan mudarabah.

kontrak mudaraah pada dasarnya tidak boleh disyaratkan mudarib menganti jika berlaku kerugian. jika disyaratkan mudarib mengganti / menanggung kerugian maka syarat itu adalah batal tetpi kontrak mudarabah tetap sah. kerosakan atau kerugian harta mudarabah mesti ditaggung oleh tuan punya harta (sohibul mal).
bahagian keuntungan mesti dibincang dan dipersetujui bersama.

walaubagaimana pun mengikut mazhab Hanafi, Maliki dan juga Hanbali kontrak mudarabah boleh mensyaratkan seluruh keuntungan diberi kepada mudarib, dan kontrak ini akan menyamai kontrak hutang walaupun pada majaz sahaja. oleh itu mudarib akan mengganti jika berlaku kerugian (kerana ia seperti telah berhutang). dan keuntungan yang diperolehi boleh diberi kepada sohibul mal mengikut budi bicaranya.

rasanya ini yang diamalkan dimalaysia, oleh itu bank akan mengganti jika berlaku kerugian dan ia juga yang menetukan bahagian untung kepada sohibul mal.

juga tiada masalah kita mengamalkan mazhab lain selain shafie asalkan kita faham sebab dan alasannya kerana dengan menggunakan pandangan mereka produk perbankan menjadi lebih praktikal dan kompetatif.


Nota:
sama seperti kita membayar zakat fitrah menggunakan duit. ini adalah pandangan mazhab hanafi yang membolehkan kita membayar zakat fitrah dengan duit. mengikut mazhab shafie tak boleh, mesti bayar dengan beras. dalam kontek semasa di malaysia mana yang lebih praktikal, tentunya guna duit. sah tak zakat fitrah kita, tentunya sah.

wallahua'lam.


No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...